Monday, August 8, 2011

Ramadhan 1432H

Fuh!..Fuh!... Tebal betul debu kat blog ni. (sambil mencalit debu di hujung jari) Mana tak tebalkan dah 2 bulan blog ni ditinggalkan begitu sahaja. Kebiasaan saya akan update sekurang-kurangnya sekali sebulan. Tapi disebabkan kesibukan yang melanda maka terlupa sekejap akan blog yang comel ini. Maaf ye sinaran malam.
                                                   
                                                               salam ramadhan 1432H

Okay, sekarang nak bawa cerita dua bulan yang tertinggal tu. Sebenarnya, hujung bulan 6 hari tu Cik As ke JB, JB lagi? Hehe, sebab ada urusan untuk diselesaikan so terpaksa lah ke sana. Tapi tak lama pun 2 minggu je disebabkan ada masalah yang tak dapat dielakkan terpaksa pulang awal, kalau ikut perancangan akan berada disana selama sebulan tapi tu la.. Kita hanya merancangkan, Allah menentukan. Hehehe.

Sepanjang ada kat sana, sempat menjadi pengasuh bayi terhebat. Pengasuh baby Syfa, yang agak comel dan semakin membesar tu. Mula-mula sampai sana, terus terjah dia tapi kan..dia dah tak kenal. Ambil masa 2, 3 hari juga lah nak ambil hati si kecil tu. Akhirnya, kami menjadi kawan baik. Hehehe, sampai kan suka mmmmuuaa mmmuuuaa  dengan dia. Bila si kecil cium pasti diaorang akan sebut mmmuaaahh! Tapi baby Syfa ni lain dia sebut mmmmuuuaaa dengan iringan kesengauan dihujung ciuman, so cute!!!

                                                            baby syfa' mmmmuaaa!

Selain tu masa ada kat sana sempat juga la merayau ke Plaza Kota Raya &City Square. Sempat juga kita beli baju raya, ceit.. Semangat betul Asiah ni, puasa pun belum lagi kan. Kalau nak ikutkan saja-saja beli baju kurung nak cakap untuk baju raya pun boleh juga kan. Hehe. Baju raya tak lah confirm lagi warna apa untuk hari raya pertama. Kena tunggu Mr.Right maklumkan dulu, sebelum ni saya yang tetapkan tapi untuk kali ni tak salahkan bagi peluang pada Mr.Right. Hehe

                                                                  Mr. Right..

Ops..Lupa nak cerita masa kat JB hari tu sempat juga lah buat 2 jenis kek ni. Ecehhhh, berbekalkan semangat & keyakinan memasak yang tinggi terhasil lah kek coklat moist & kek batik. Malangnya, gambar yang diambil hanya kek coklat moist. Di sebabkan kelazatan kek tu sampai terlupa kita nak ambil gambar kek batik cubaan pertama. Alhamdulillah, pihak juri menyatakan kek saya sedap. Alamak.. Malunya...Hehe

                                                 Ini lah kek moist choclate yang saya buat

Okay dah tutup cerita kat sana, kita dah balik Seremban. Menjalankan tugas harian sebagai 'driver mama'. Kebiasaannya bergilir-gilir dengan kakak. Kakak hantar pagi saya jemput petang. Hihi. Selain menjadi driver mama saya juga melaksanakan tanggungjawab yang paling bermakna untuk seisi rumah. Nak tahu apa? Mesti la tukang masak terhormat. Hehehe. Hari-hari memasak sampaikan dah tak tahu nak masak apa. Tiba-tiba teringat masa kat JB, kakak ada ajar masak ayam sos tiram. Senang, simple & sedap!!! Yeah, so meneruskan tradisi tersebut dirumah. Orite, memandu dah memasak dah, cuma ada 1 lagi tugas saya iaitu menjadi jururawat terbaik kepada nenda. Di Negeri Sembilan kita panggil nenek dengan panggilan wan! Wan semakin tua, kesihatan pula sentiasa diuji. So hari-hari pastikan wan makan ubat mengikut peraturan..Bila ada 'appoiment' dengan tuan doktor perlu la menghantar beliau.

Huh..Panjangnya ceritera asiah ni.. Jap ye nak sambung sikit lagi sebelum ramadhan ni. Nak kongsikan bahawa dengan sesungguhnya saya Asiah binti Abd Ghaffar telah mendapat anak buah baru yang sungguh comel,putih,gebu dan suci dari debu. Seorang puteri yang dilahirkan di Hospita Ampang, KL dan adik kepada Mr.Popye a.k.a Qayyum telah diberi nama Fatonah Umairah. Yeah!!! Bertambah anak buah kita bertambahlah cucu mak. Cuma anak sendiri je belum ada. Hehehe. Sabar ye Cik Puan Asiah akan sampai masa nanti panggilan Cik itu akan dipadamkan dan saat anda memakai panggilan Puan maka akan ada lah tanda-tanda mempunyai anak sendiri. Hehehe..

                                                       Fatonah Umairah yang comel

Sambung lagi...Memandangkan bulan Ramdhan bakal menjelma, kami adik beradik & saudara -mara pulang ke kampung untuk memantai. Memantai??? Apa tu? Okay saya baru dapat tahu bahawa Negeri Sembilan je yang buat aktiviti tu. Memantai tu kiranya membuat aktiviti menyambut kedatangan bulan mulia. Memantai dibuat dua kali sekali sebelum puasa dan sekali lagi sebelum raya. Semasa hari memantai, masyarakat disini akan sembelih lembu kemudian daging tersebut akan dijual untuk pembeli memasak rendang. Dalam masa yang sama juga lemang akan dibuat. Unik kan ramdhan di Negeri Sembilan. ;)

Masa hari kami membuat lemang, para pendekar yang sudah berkahwin memburu durian didusun wan. Dusun durian yang penuh semak dan menakutkan. Tapi sebab durian punya pasal, mereka bertukar menjadi pahlawan! Cehh.. Memang banyak tahap maksimu mereka membawa balik durian, sampaikan durian yang lebih terpaksa ditinggalkan sebab dah tak muat kereta nak tampung. Huhu. Memang puas lah kan kami menikmati kelazatan durian. Sedap!

                                                          Hasil si pemburu durian.

Ok, keesokan harinya dah mula lah puasa. Kami sahur beramai-ramai kerana waktu berbuka nanti pasti masing-masing sudah kembali ke destinasi asal. Perjalanan puasa diteruskan hari-hari berikutnya. Namun 2 Ramadhan saya dilanda demam. Walaupun demam, masih berpuasa ye. Malamnya ke LCCT menjemput abang, tepat pukul 11 kami ke Klinik 24 jam. Masa tu ingat kan dah tak da orang, rupanya ramai sangat lah, ok tunggu je la kan sebab dah demam. Balik tu dah makan ubat & lelap.

Bila bangun sahur lagi tu kepala ni boleh bayang pula macam nak jatuh. At last, petang tu saya telah muntah-muntah dengan teruknya. Suhu badan semakin meningkat dan malam tu terpaksa ke hospital bagi menikmati nasihat doktor. Selepas di periksa, suhu badan disahkan 38.4c. Huh tinggikan, maka darah perlu disuntik dan berlaku lah adegan menitiskan air mata. wawawa.. Selepas dua hari saya kembali sihat seperti sedia kala. Terima kasih kepada keluarga & Mr.Right yang sentiasa memberi nasihat dan maafkan saya membuat awak risau..Jasa kalian amatku kenang.

                                                        Ceit, nak tunjuk demam lah ni.

Huh...........Panjangnya cerita ni. Sekarang dah habis, eh ada 1 lagi..Heheh. Tapi tak nak cerita detail, pada 6hb saya telah mendapat undangan dari tuan penulis yang budiman untuk majlis berbuka puasa untuk penulis & bakal penulis Negeri Sembilan di Hotel Royal Bintang Seremban. Nanti kan gambar untuk kisah selanjutnya.
                                            Persidangan meja bulat penulis & bakal penulis PTS

                                                            selamat berbuka puasa :)

                                                 Bersama kenalan baru orang kuat PTS juga ni

                                            Menikmati keindahan alam sebelum bergelar penulis

  Siapa tak  kenal tiga orang hebat dalam gambar ni? 
        Berbaju hijau itu Tuan Abdul Latip, penulis novel sejarah 
                 no 1 Malaysia. Bertudung hitam, penulis Cik Puan Azzah AR. 
      Mereka berdua kelahiran PTS publication. Manakala,
                    bertudung biru Cik Puan Izanor, penulis kuat berganding bahu 
dengan Ain Maisarah.

Akhir kata, Selamat menjalani ibadah puasa 1432H.



No comments: