Friday, October 28, 2011

SEDIH!


Rindu padanya tidak mampu ku tahan. Semenjak kebelakangan ini, hati kecil mudah sahaja tersentuh. Sudah hampir 5 tahun dia pergi meninggalkan kami, Hanya doa yang mampu ku kirmkan.. Air mata tidak pernah berhenti dari mengalir, ingin sekali ku bertemu dengannya..




Sayu hati tat kala mengenangkan pengakhiran hidupnya. Jasanya masih belum sempat ku balas. Pelukannya belum sempat ku dakap erat. Belum puas rasanya bermanja..Namun, Allah lebih menyayanginya. Kepayahannya membesarkan kami 8 beradik, amatlah kami hargai. Pergi dirinya tidak pernah diganti. Meskipun kami miskin harta, namun kami tidak pernah miskin akan kasih sayangnya.


Insan ini tidak pernah membalas apabila ada yang melakukan kejahatan terhadapnya. Dia mendidik kami dengan prinsip 'biar orang buat kita, kita jangan buat orang'. Kata-kata ini ku pegang higga hari ini. Sungguh aku bangga punya ayah sepertinya.. Insan, pembangkit semangat buat 8 orang anak ini, tidak pernah menyusakan anak-anak hingga hujung pernafasannya. Semoga Allah merahmatinya.. Segala kepenatannya, sudah terbalas apabila anak-anak berjaya di puncak kejayaan..


Hati menjadi rapuh tatkala, teringatkan akan memori akad pernikahan kakak sulungku. Ayah masih sempat mewalikan beliau. Selepas ketiadaannya abang kami mewalikan setiap pernikahan adik-beradik perempuan kami. Seakan baru semalam ku dengar ayah mengulang-mengulang lafaz nikah anak sulungnya. Ayah, aku amat merinduimu.. Andai aku bisa meminta sesuatu, akan ku pinta dipertemukan dengannya didalam setiap lenaku. Rinduku padanya tidak pernah padam. Ya Allah terimalah doa hambamu yang hina ini..


Saat pemergiannya di ulang tahun kelahiranku yang ke-16, memberi kesan yang cukup besar buat diri ini. Jika 16 tahun yang lalu, beliau menangis gembira menyambut kelahiranku. Namun 16 tahun kini, aku menangis kerana pemergiannya. Benarlah kata kakakku, rindu Allah padanya melebihi rindu kami. Ayah, hadirlah didalam setiap lenaku. Aku ingin bertemu, bilakah akan kau menjemputku mengikutmu. Aku amat merinduimu...........

3 comments:

Gadis mutiara said...

em,awk sbrlah..Saya pun kehilangan ayah saya..baru setahun..Ayah saya hidup hanya 38 tahun saja..Maknanya dia tinggalkan kami masa kami kecik..Bayangkan lah,saya baru 14 tahun dan saya anak sulung..Saya x sempat dengar dia akad nikahkan kami pun tau..awk bertuahlah juga..sobz2x..saya sedih plk..maaf=')

:. Najihah Al-'Aidrus .: said...

pilu membacanya. hanya ungkapan sabar dan doa mmpu kuberi.

asiah abd ghaffar said...

Gadis Mutiara: Rupanya ada insan yang lebih sedih dari saya. Saya harap adik kuatkan semangat ya. Jadikan pemergiannya sebagai inspirasi untuk membantu keluaraga..

Che pah: Terima kasih pah sebab sudi baca entri aku..